2012 • 2
Numer 2012 • 2 (10)Dydaktyka, glottodydaktyka – miejsca wspólneRedaktorzy numeru: Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik -DudekZobacz lub pobierz plik na swój komputer |
Ten utwór jest dostępny |
Spis autorów
W numerze:
Doświadczanie języka i kultury. W stronę teorii (glotto)dydaktycznej:
- Żydek-Bednarczuk Urszula: Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego
- Cudak Romuald: Edukacja literacka cudzoziemców w sytuacji przemian
- Tambor Jolanta: Kilka uwag o tendencjach leksykalnych w nauczaniu języka polskiego jako obcego
- Kowalewski Jerzy: Język polski (nie)jako obcy. Wyzwania nowej dekady
- Garncarek Piotr: Hans-Georg Gadamer – doświadczanie granicy języka
- Myrdzik Barbara: Wpływ doświadczenia na proces lektury czytelnika. Refleksje dydaktyczne
- Koziołek Krystyna: Ziemia niczyja. Zwroty badawcze w literaturoznawstwie i ich konsekwencje dla nauczania literatury
- Jaskóła Ewa: Dlaczego warto uczyć interpretacji?
- Kowalikowa Jadwiga: Notatka uczniowska jako tekst edukacyjny
- Krzyżyk Danuta: O niektórych możliwościach wykorzystania mandali w edukacji polonistycznej
Druga ojczyzna polszczyzna? O praktyce (glotto)dydaktycznej:
- Lipińska Ewa, Seretny Anna: Nauczanie kompetencji językowych w układzie zintegrowanym, czyli praktyka w praktyce
- Janowska Iwona: Proces przystosowania materiałów dydaktycznych z języka polskiego jako obcego do zasad podejścia zadaniowego
- Achtelik Aleksandra, Niesporek-Szamburska Bernardeta: Dialog kultur, czyli o podręczniku dla dzieci do nauczania języka polskiego jako drugiego
- Madeja Agnieszka: „Sapie, dyszy i dmucha”, czyli o interiekcjach w nauczaniu języka polskiego jako obcego i rodzimego
- Horwath Ewa: Gimnazjalista czyta Redutę Ordona. O utworach z kontekstem historycznym w kształceniu polonistycznym
- Biedrzycki Krzysztof: Straszno i śmieszno. Balladyna Juliusza Słowackiego i jej lektura w szkole
- Wójcik-Dudek Małgorzata: Zwierzęta a dydaktyka literatury. Wokół szkolnej lektury powieści Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych
- Li Yinan: Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury w dydaktyce polonistycznej w Chinach
- Morcinek Barbara: Jaki jest piesek? Śliczny. O recepcji twórczości Wisławy Szymborskiej wśród japońskich studentów
- Krawczuk Ałła: O nauczaniu kultury języka polskiego za granicą. Świadomość normatywna ukraińskiego studenta polonisty
- Puchała Jaśmina: Przepraszam, proszę, dziękuję – o polskiej i rosyjskiej etykiecie językowej
Głosy ze świata:
- Wstęp
- Kazancewa Helena: Głos ze świata…
- Ananiewa Natalia, Leszkowa Głos ze świata…
- Nagy László Kálmán: Głos ze świata…
- Boratyńska Aleksandra, De Carlo Andrea F.: Głos ze świata…
- Demadre-Synoradzka Anna: Głos ze świata…
- Kosmala Kinga: Głos ze świata…
- Ruszer Andrzej: Głos ze świata…
- Czoj Estera, Eun Choi Sung: Głos ze świata…
- Sekiguchi Tokimasa: Głos ze świata…
Sprawozdania:
- Jędrych Karolina: Jak reaktywować klasykę w szkole?
- Wójcik-Dudek Małgorzata: Kim TERAZ jesteś Kopciuszku?
Recenzje:
- Achtelik Aleksandra: Czy kultury można nauczyć? [rec.] Jerzy Kowalewski: Kultura polska jako obca?
- Maciołek Marcin: Polskiego nauczę się sam (?) [rec.] Natalia Ananiewa, T. Tichomirowa: Польский язык. Самоучитель для иачинающих
- Wacławek Maria: Przez zabawę uczyć polszczyzny [rec.] Aleksandra Achtelik, Bernardeta Niesporek-Szamburska: Bawimy się w polski 1. Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci